Black Can

Black Can: cola in een zwart blikje

Maart 2010: half België op zijn kop tijdens de campagne van Pepsi “The Black Can Experience”. In verschillende Belgische steden kon je een “Black Can” krijgen, een gratis blikje mysterieuze cola in een zwart blikje. Je maakte kans om €10.000 te winnen als je liet weten of je de cola lekker vond of niet.
Met zwarte vrachtwagens en promotieteams werden verschillende grote steden in België aangedaan om 75.000 Black Cans uit te delen en de consument de kans te geven om de caloriearme drank te proeven. Vervolgens kon je je mening geven over het product, door yes of no te stemmen via sms naar het gratis nummer 8955, of op de website www.likeitornot.be. Doel van deze campagne was om  vooroordelen te lijf te gaan met betrekking tot Pepsi Max.

Belangrijker voor menig één was de vraag wie er achter deze campagne zat. Wie heeft het geld en het lef om een (nieuw) merk cola te lanceren op de Belgische markt, die zo goed als 99% achter Coca-Cola staat. Uiteindelijk na een week werd de geheimzinnige cola bekendgemaakt. De cola die in de Black Can zat, bleek Pepsi Max te zijn, suikervrije cola met een maximale colasmaak. Geen nieuwe cola dus, maar een cola die al jaren in de Belgische rekken lag, maar niet kon opboksen tegen de “Coca-Cola light”.

Het antwoord was eigenlijk zeer gemakkelijk: Pepsi, in samenwerking met VVL BBDO. De website www.likeitornot.be gaat nu niet meer om de mysterieus black can of cola, maar over Pepsi Max. Resultaat: 73% van de mensen “liketen” de cola in een blinde test. De producent van de cola, Pepsi dus, vond de objectieve mening van de consument van groot belang en zette daarom deze grootschalige anonieme test op. De campagne kan derhalve succesvol genoemd worden. Het was sowieso één van de grootste marketingstunts van  2010. Gesteund met radiospots, banners op sites, krantenberichten, bekendmakingen op jongerenzenders, zoals JIMtv kreeg “the Black Can” enorm veel aandacht.

Promotieteam van Pepsi tijdens “The Black Can Experience”

Comments are closed.